چک لیست طراحی وب سایت

آیا تا به حال اقدام به سفارش و همکاری با شرکت طراحی وب سایت کرده اید؟ در مورد بخش های مختلف سایت باید به دقت بررسی نمایید و لیستی از پیش نیازهای طراحی سایت را در دسترس داشته باشید تا مطمئن باشید که در توافق با شرکت طراحی وب سایت همه چیز همانطور که شما انتظار دارید پیش خواهد رفت. در زیر لیست اقدامات و ملزومات ذکر می شود.

لیست اقدامات و ملزومات شرکت طراحی وب سایت جهت ساختار وب سایت

  • اطلاعیه ها و مسئولیت در کسب و کار خود را مشخص کرده اید؟
  • شرایط و ضوابط را به شرکت طراحی وب سایت عنوان کرده اید؟.
  • آیا مالکیت معنوی شرکت در اختیار شماست؟
  • تمام مجوز های لازم برای شخص ثالث و موافقت نام ها را کسب کرده اید؟ (مانند کپی رایت، لینک ها، علامت های تجاری و غیره)
  • آیا اطلاعات مربوط به شرکت خود را در اختیار دارید؟ ( نام کامل شرکت، شماره ثبت شرکت، آدرس پستی، آدرس ایمیل و غیره)
  • آیا این اطلاعات به وضوح به مشتری بالقوه شما نمایش داده می شود؟
  • سایت شما باید مطابق با استانداردها و در دسترس همه کاربران باشد.

مشخصات طراحی وب سایت

  • آیا قابلیت های مورد نیاز برای وب سایت را به صورت کتبی برای شرکت طراحی وب سایت مشخص کرده اید؟
  • آیا ترجیحات خود را در مورد ظاهر و سبک وب سایت برای شرکت طراحی وب سایت مشخص کرده اید؟
  • آیا می خواهید ویژگی های بیشتری در آینده به وب سایت اضافه کنید؟ در صورتی که می خواهید در چند مرحله اقدام به توسعه وب سایت نمایید باید قابلیت به روزرسانی در سایت را به منظور اضافه کردن ویژگی های جدید برای حفظ رقابت در نظر بگیرید. طراحی سایت شما باید به صورت انعطاف پذیر باشد.

در این نوشته بخشی از مواردی که در قرارداد با شرکت طراحی وب سایت باید در نظر داشته باشید را عنوان کردیم. در مطالب بعدی که به صورت سلسله ای در آینده مطرح خواهد شد، توضیحات بیشتری را برای موفقیت در عقد قرارداد با شرکت طراحی سایت ذکر می کنیم.

سفارش طراحی سایت

ارتباط از طریق تلگرام

منوهای عمودی در طراحی سایت

استفاده از منوهای عمودی در طراحی سایت بسیار رایج است. این منوها در زبان انگلیسی اغلب در سمت چپ صفحه قرار می گیرند زیرا به بهترین نحو می توانند توسط کاربران از چپ به راست خوانده شوند. برخلاف منوهای افقی، استفاده از زبانه ها در منوهای عمودی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از منوهای عمودی در طراحی سایت برای کاربران آسان است، همچنین مورد پسند کاربران قرار گرفته است و جامع تر محسوب می شود. منوهای عمودی در طراحی سایت نه تنها مدرن، شیک و پیچیده محسوب می شوند، بلکه به کاربران مجموعه ای دقیق از لینک ها، نوار جستجو و ویژگی های خاص ارائه می کنند.

منوهای کاربری متناسب در اینترنت کمیاب هستند، برخلاف ویژگی مثبت منوهای عمودی در طراحی سایت، باید سعی کنید که منوهای افقی را ساده نمایش دهید. همچنین باید عناصر جدید را در سلسله مراتب سایت در صفحات دیگر نمایش دهید.

  • از نام های آشنا برای لینک در منوهای عمودی درطراحی سایت استفاده کنید.

هنگامی که کاربر از یک وب سایت جدید بازدید می کند، یکی از نقاط اصلی تمرکز، نوار منوی وب سایت است. اگر این عنصر به خوبی طراحی شده باشد، کاربر به آسانی به هدف خود در وب سایت دست پیدا می کند. تقریبا در تمام وب سایت ها بخش های خاصی وجود دارد که کاربران انتظار دارند در آن مشاهده کنند. درباره ما، خدمات، محصولات و تماس با ما در بیشتر سایت ها به چشم می خورد.

کاربرد منوهای عمودی در طراحی سایت

  • طرح بندی صفحات تکی: با این منوها طرح بندی صفحات انعطاف پذیرتر است و در سایت نیازی به بزرگنمایی محتوا و پانل های لینک کشویی وجود ندارد.
  • منوهای ستونی تکی: ایم منوها به سادگی در صفحه نمایش داده شده و قابل ویرایش هستند.
  • طرح ساده و کوچک: اطلاعات در قسمت های کوچکی از صفحه نمایش داده می شود. محتوای چنین طرحی به آسانی قابل شناسایی است. به آسانی می توانید از آیکون های کوچکتری استفاده کنید.
  • منوهای کشویی شامل منوهای عمودی نیز هستند.

متن مرتبط: منوهای افقی در طراحی سایت

سفارش طراحی سایت

ارتباط از طریق تلگرام

منوهای افقی در طراحی سایت

با اینکه فضای زیادی به صورت عمودی در صفحه وب سایت وجود دارد، استفاده از منوهای افقی در طراحی سایت مزایایی دارد که در اینجا به آن می پردازیم. کاربران می توانند با شناخت ساختار سایت به گردش در آن بپردازند. اطلاعات بیشتر در صفحه وب سایت را می توانند در منوهای کشویی پیدا کنند.

مزایای استفاده از منوهای افقی در طراحی سایت

  • کاربران را وادار به تمرکز بر موضوعات اساسی در محتوای سایت می کند.
  • اقلام محدودی برای نمایش در زیرمنو وجود دارد.
  • منوهای افقی در طراحی سایت ناپدید نمی شوند.
  • کاربران در یک چشم بر هم زدن می دانند در کجای سایت قرار دارند.
  • کاربران دچار سردرگمی نمی شوند و سایت را ترک نخواهند کرد.
  • نیازی به تحلیل اجزای محتوای سایت نیست.
  • کاربران تنها چند گزینه برای انتخاب دارند.

در دنیایی که میانگین زمان بازدید سایت تنها 3 ثانیه است، باید بتوانید پیام خود را در همان زمان محدود به مخاطبان منتقل کنید. اینکه کاربران بتوانند لینک های اصلی شما را در یک نگاه ببینند فوق العاده است.

کاربران انتخاب از میان تعداد زیادی گزینه را در منوهای افقی در طراحی سایت نمی پسندند. پس از جذب افراد به وب سایت باید اطلاعاتی که مخاطبان نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهید تا به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنند. در غیر اینصورت سایت را ترک خواهند کرد.

نکاتی در مورد منوهای افقی در طراحی سایت

  • از نام های آشنا برای لینک استفاده کنید.
  • به طور واضح از بخش های اصلی و فرعی استفاده کنید. می توانید یک سلسله مراتب بصری ایجاد کنید که قابلیت استفاده از سایت را افزایش می دهد. کار طراح این است که به وضوح تفاوت را نشان دهد، به طوری که کاربران متوجه شوند که کدام بخش از وب سایت مهم ترین اطلاعات را داراست.
  • از لینک های عملیاتی در سمت راست استفاده کنید. لینک های ثبت نام کاربر، محصولات در سبد خرید یا ورود به سیستم در سمت راست در منوهای افقی در طراحی سایت بهترین گزینه است.
  • از نوار جستجو در منوهای افقی در طراحی سایت استفاده کنید.

متن مرتبط: منوهای کشویی در طراحی سایت

سفارش طراحی سایت

ارتباط از طریق تلگرام

منوهای کشویی در طراحی سایت

به عنوان یک قاعده کلی اکثر توسعه دهندگان وب می گویند استفاده از منوهای کشویی در طراحی سایت خوب نیست. زیرا گیج کننده مزاحم و ناکارآمد است. با اینحال، منوهای کشویی از دیدگاه طراحی ویژگی عالی محسوب می شوند.

اگر تعداد زیادی از آیتم ها در منو وجود دارند، استفاده از منوهای کشویی در طراحی سایت مناسب است. چنین سبکی در طراحی برای منوهای افقی و عمودی قابل استفاده است و به سادگی آیتم های منوی اصلی که همیشه مشاهده می شوند را از آیتم های منو که با مرور موس قابل مشاهده اند، جدا می کند. استفاده از منوهای کشویی در طراحی سایت یک ویژگی عالی برای وب سایت های شلوغ است. زیرا:

  • امکان حذف آیتم های منو بدون تاثیرگذاری بر دیگر بخش های طراحی را فراهم می کند.
  • فضای بیشتری برای محتوا فراهم می کند.
  • دسته بندی اقلام منو به طوری که همه چیز به راحتی پیدا خواهد شد.

منوهای کشویی در طراحی سایت می توانند کاربر پسند باشند. پانل های کشویی بزرگ و دوبعدی که گزینه های منو را دسته بندی می کنند به کاربران این امکان را می دهند که بدون تغییر مکان زیاد در صفحه نمایش با استفاده از تایپوگرافی، آیکون ها و راهنمای مناسب به انتخاب گزینه های مورد نظر خود اقدام کنند.

موارد استفاده از منوهای کشویی در طراحی سایت

  • سازماندهی صفحات در بخش: به طور معمول، منوهای کشویی در طراحی سایت برای جمع کردن تمام صفحات در یک بخش سازمان یافته استفاده می شود.
  • سازماندهی دسته بندی ها در وبلاگ: بسیاری از وبلاگ ها برای دسته بندی ها و برچسب ها از منوهای کشویی استفاده می کنند. کاربران متفاوت باید در صفحه ای مرتب و دسته بندی شده به محتوای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. منوهای کشویی در طراحی سایت کمک می کنند تا پیوندها و لینک های مشابه در یک نوار منوی جداگانه نشان داده شوند.
  • نمایش محصولات در وب سایت فروشگاه اینترنتی: برای نشان دادن محصولات و یا دسته بندی های مشخص گزینه ای مناسب برای خرید اینترنتی محسوب می شود.
  • نمایش مقیاس: روشی عالی است برای نمایش جزء بزرگ در طرح بدون اینکه بر کاربری آن تاثیر منفی بگذارد.

متن مرتبط: انواع منوهای طراحی سایت

سفارش طراحی سایت

ارتباط از طریق تلگرام

انواع منوهای طراحی سایت

به منظور تسهیل در هدایت کاربران سایت دسته بندی های متفاوتی برای منوهای طراحی سایت و اپلیکیشن در نظر گرفته می شود. منوهای طراحی سایت و اپلیکیشن با توجه به اهداف کاربری در وب سایت به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی انواع منوهای طراحی سایت و اپلیکیشن

ناوبری عنصر کلیدی در ارتباط با کاربر است. بدون ناوبری در منوهای طراحی سایت و اپلیکیشن حتی نمی توان یک وب سایت را تصور کرد، زیرا همیشه دسته ای از لینک ها وجود دارند که در جایی از وب سایت قرار می گیرند. حتی برخی منوهای خسته کننده و قدیمی می توانند برای کاربران مفید باشند. انواع ناوبری به سه دسته متفاوت تقسیم بندی می شود.

  • ساختاری

بر اساس سلسله مراتب سایت، یک صفحه را به صفحه دیگری متصل می کند. در تمام صفحاتی که انتظار داشته باشید به صفحه بالایی و یا پایینی حرکت کنید می توانید از این ناوبری در منوهای طراحی سایت استفاده کنید.

  • وابسته

صفحات با موضوعات و محتوای مشابه بدون در نظر گرفتن مکان آنها در وب سایت، به هم متصل می کند و لینک ها از مرزهای ساختاری عبور می کنند.

  • سودمندی و کاربرپذیری

صفحات و ویژگی هایی را ایجاد می کند که به کاربران کمک می کند از سایت مشخصی بازدید کنند. چنین عملکردی ممکن است خارج از سلسله مراتب اصلی سایت قرار گیرد و تنها ارتباط آنها با یکدیگر باعث چنین عملکردی می شود.

8 طبقه بندی متفاوت برای منوهای طراحی سایت وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • منوهای طراحی سایت تعاملی Interactive navigation
  • ناوبری استاتیک نوار کناری Sidebar static navigation
  • ناوبری در وب سایت هایی که دارای اختلاف منظر هستند Navigation in websites which are parallax powered
  • منوهای همبرگری Hamburger menu
  • منوهای چند رسانه ای Multimedia based menu
  • ناوبری طرح محور Centered layout Navigation
  • منوهای کشویی (افقی و عمودی) Huge drop downs
  • ناوبری پاورقی Footer navigation

همچنین در برخی طبقه بندی ها منوهای افقی و منوهای عمودی در دسته بندی جداگانه ای آورده شده است. باتوجه به کارکرد منوهای متفاوت می توان از گزینه مناسب برای وب سایت خود استفاده کنید. در متن های بعدی در مورد هریک از منوها و کارکرد هرکدام توضیحاتی عنوان خواهد شد.

متن مرتبط: نقش منوها در طراحی سایت

سفارش طراحی سایت

ارتباط از طریق تلگرام